কিছু Android Error সমাধান
"Error Code 495" এই Error Code টি দেখা যায় প্লে-স্টোর থেকে অ্যাপ ডাউনলোডের ক্ষেত্রে যখন Wifi নেটওয়ার্ক ব্যাবহার করা হয়। কিন্তু ঐ একই অ্যাপ Data নেটওয়ার্ক ব্যাবহার করে ডাউনলোড করলে কোন সমস্যা হয় না। আবার ক্ষেত্র বিশেষে এর ব্যাতিক্রম ও হয়ে থাকে!
***সমাধান – ১
*Go to Settings > Application Manager or Apps > Open “All” apps
*From the list of apps find Google Play store > Clear Data and Clear Cache
*From the list of apps find Google Service Framework > Clear Data and Clear Cache
*Now install or update app from Google Play Store
*Go to Settings > Application Manager or Apps > Open “All” apps
*From the list of apps find Google Play store > Clear Data and Clear Cache
*From the list of apps find Google Service Framework > Clear Data and Clear Cache
*Now install or update app from Google Play Store
***সমাধান – ২
যদি উপরের পদ্ধতি দিয়ে সমস্যার সমাধান না হয়ে থাকে তাহলে প্রথমে “Google Play Store” এর আপডেট আনইন্সটল করে নিন এবং নিচের পদ্ধতি চেষ্টা করুন
*Go to system settings > Accounts > Google > remove your Gmail account
*Now from settings > Apps > All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Now again go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
যদি উপরের পদ্ধতি দিয়ে সমস্যার সমাধান না হয়ে থাকে তাহলে প্রথমে “Google Play Store” এর আপডেট আনইন্সটল করে নিন এবং নিচের পদ্ধতি চেষ্টা করুন
*Go to system settings > Accounts > Google > remove your Gmail account
*Now from settings > Apps > All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Now again go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
***সমাধান – ৩
যদি উপরের কোনটি কাজ না করে তাহলে নিচের পদ্ধতিটি চেষ্টা করুন
*Go to Settings > Wireless and network > Mobile networks > Access Point Names (or APN)
*Now select the APN that you are using “xxyyzz”
*Now go to “Proxy”
*There should be a number in there, delete everything that’s in there and leave that field blank
*Go to “Port” and clear everything as well
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
যদি উপরের কোনটি কাজ না করে তাহলে নিচের পদ্ধতিটি চেষ্টা করুন
*Go to Settings > Wireless and network > Mobile networks > Access Point Names (or APN)
*Now select the APN that you are using “xxyyzz”
*Now go to “Proxy”
*There should be a number in there, delete everything that’s in there and leave that field blank
*Go to “Port” and clear everything as well
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
"Error Code 498"
আরও একটি কমন Error হলো Error Code 498 এটা কোন অ্যাপ ডাউনলোডের সময় একটি মেসেজ দেখায় “An error 498 has occurred while communicating with the server, reload” নিচের পদ্ধতি অবলম্বন করে এই সমস্যা থেকে মুক্তি পেতে পারেন।
আরও একটি কমন Error হলো Error Code 498 এটা কোন অ্যাপ ডাউনলোডের সময় একটি মেসেজ দেখায় “An error 498 has occurred while communicating with the server, reload” নিচের পদ্ধতি অবলম্বন করে এই সমস্যা থেকে মুক্তি পেতে পারেন।
***সমাধান – ১
*Go to settings > Apps > Select “All” tab
*From the “All” apps list > Find Google Play Store > Clear Data and Cache
*Again from the “All” apps list > Find Google Service Framework > Clear Data and Cache
*Now restart Google Play Store and try to download/update the app or games
*Go to settings > Apps > Select “All” tab
*From the “All” apps list > Find Google Play Store > Clear Data and Cache
*Again from the “All” apps list > Find Google Service Framework > Clear Data and Cache
*Now restart Google Play Store and try to download/update the app or games
***সমাধান – ২
উপরের পদ্ধতিতে কাজ না হলে অন্য আরেকটি গুগুল অ্যাকাউন্ট দিয়ে চেষ্টা করুন
*Open Google Play Store
*Go to settings > Accounts > Choose Account or add new account
*Now try to download or install the app or game
উপরের পদ্ধতিতে কাজ না হলে অন্য আরেকটি গুগুল অ্যাকাউন্ট দিয়ে চেষ্টা করুন
*Open Google Play Store
*Go to settings > Accounts > Choose Account or add new account
*Now try to download or install the app or game
***সমাধান – ৩
উপরের কোনটি দিয়ে কাজ না হলে নিচের পদ্ধতিটি চেষ্টা করুন
*Go to system settings > Accounts > Google > remove your Gmail account
*From settings > Apps >All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Again, go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your Android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Run Google Play Store and update or install your app.
উপরের কোনটি দিয়ে কাজ না হলে নিচের পদ্ধতিটি চেষ্টা করুন
*Go to system settings > Accounts > Google > remove your Gmail account
*From settings > Apps >All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Again, go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your Android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Run Google Play Store and update or install your app.
"Error Code 911"
এই Error টি হয়ে থাকে ত্রুটি পূর্ণ Wifi নেটওয়ার্কের জন্যে এবং “App could not be downloaded due to an error 911” মেসেজটি দেখায়।
এই Error টি হয়ে থাকে ত্রুটি পূর্ণ Wifi নেটওয়ার্কের জন্যে এবং “App could not be downloaded due to an error 911” মেসেজটি দেখায়।
***সমাধান – ১
প্লে-স্টোরের ডাটা ক্লিয়ার করলে সাধারণত এই সমস্যার সমাধান হয়ে থাকে
*Go to Settings > Manage Applications or Apps > Open “All” tab
*From the list of “All” apps > Scroll Down and Select “Play Store” > Select Force stop, Clear cache and Clear data
প্লে-স্টোরের ডাটা ক্লিয়ার করলে সাধারণত এই সমস্যার সমাধান হয়ে থাকে
*Go to Settings > Manage Applications or Apps > Open “All” tab
*From the list of “All” apps > Scroll Down and Select “Play Store” > Select Force stop, Clear cache and Clear data
যদি কাজ না করে তাহলে Wifi নেটওয়ার্কটি পরিবর্তন করুন।
"Error Code 941"
পুরানো Android ভার্সন ও বর্তমান Play store এর ভার্সনের মধ্যে অসামঞ্জস্যতার ফলে এই Error টি দেখায় (সাধারণত)
পুরানো Android ভার্সন ও বর্তমান Play store এর ভার্সনের মধ্যে অসামঞ্জস্যতার ফলে এই Error টি দেখায় (সাধারণত)
***সমাধান
*Go to Settings > Manage Applications or Apps > Open “All” tab
*From the list of “All” apps > Scroll Down and Select “Play Store” > Select Force stop, Clear cache and Clear data
*Again, go back to “All” > Scroll and Select “Download Manager” > Select Clear cache and Clear data
*Now open Google Play and try updating your app.
*Go to Settings > Manage Applications or Apps > Open “All” tab
*From the list of “All” apps > Scroll Down and Select “Play Store” > Select Force stop, Clear cache and Clear data
*Again, go back to “All” > Scroll and Select “Download Manager” > Select Clear cache and Clear data
*Now open Google Play and try updating your app.
যদি সমাধান না হয়ে থাকে তাহলে নিচের ধাপটি অনুসরণ করুন
*Again, go to “All”> Scroll and Select “Play Store” > Select “Uninstall Updates”
*Again, go to “All”> Scroll and Select “Play Store” > Select “Uninstall Updates”
"RPC:S-5:AEC-0 error while updating or installing apps Google Play Store"
***সমাধান – ১
*Open system settings > Go to Applications (or Apps) > All
*From all apps select Google Play Store > Clear Cache and Uninstall updates
*Again, from All > Download Manager > Clear Cache and Data
*Finally, All > Google Services Framework > Clear Cache and Data
Now, rerun Google play store.
*Open system settings > Go to Applications (or Apps) > All
*From all apps select Google Play Store > Clear Cache and Uninstall updates
*Again, from All > Download Manager > Clear Cache and Data
*Finally, All > Google Services Framework > Clear Cache and Data
Now, rerun Google play store.
***সমাধান – ২
*Go to system settings > Accounts >Google > remove your Gmail account
*Now from settings > Apps > All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Now again go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
*Go to system settings > Accounts >Google > remove your Gmail account
*Now from settings > Apps > All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Now again go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
"Error retrieving information from server RH-01" RH-01 Error টি সাধারণত কাস্টম রমে হয়ে থাকে
***সমাধান – ১
*Go to settings > Apps (Manage Applications)> Select “All” tab
*From the list of apps > Select Google Play Store > Clear Cache and Clear Data
*From the list of apps > Select Google Service Framework > Clear Cache and Clear Data
*Run Google Play Store and try installing/updating the app
*Go to settings > Apps (Manage Applications)> Select “All” tab
*From the list of apps > Select Google Play Store > Clear Cache and Clear Data
*From the list of apps > Select Google Service Framework > Clear Cache and Clear Data
*Run Google Play Store and try installing/updating the app
***সমাধান – ২
*Go to system settings > Accounts > Google > remove your Gmail account
*Now from settings > Apps > All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Now again go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
যারা কাস্টম রম ব্যাবহার করেন তারা রমের জন্যে সঠিক Gapps (Google apps) টি ব্যাবহার করে এই সমস্যার থেকে পরিত্রাণ পেতে পারেন।
*Go to system settings > Accounts > Google > remove your Gmail account
*Now from settings > Apps > All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Now again go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
যারা কাস্টম রম ব্যাবহার করেন তারা রমের জন্যে সঠিক Gapps (Google apps) টি ব্যাবহার করে এই সমস্যার থেকে পরিত্রাণ পেতে পারেন।
"DF-BPA-09 error processing purchase in Google Play"
এই Error টি সাধারণত হয়ে থাকে অ্যাপ কিনতে গেলে প্লে-স্টোর থেকে
এই Error টি সাধারণত হয়ে থাকে অ্যাপ কিনতে গেলে প্লে-স্টোর থেকে
***সমাধান
*Go to Settings > Apps Settings (Application Manager) > Open “All” tab
*From “All” list > select Google Play Store > Clear data
*Go to Settings > Accounts > Sync your Google (Gmail) account
*Again from Accounts > Remove your Google account
*Restart your Android and re-add Google account
*Go to Settings > Apps Settings (Application Manager) > Open “All” tab
*From “All” list > select Google Play Store > Clear data
*Go to Settings > Accounts > Sync your Google (Gmail) account
*Again from Accounts > Remove your Google account
*Restart your Android and re-add Google account
"Download unsuccessful in Google Play"
অ্যাপের সাথে সংযুক্ত কোডের (চিহ্নিতকারী কোড) দ্বন্দ্বের করনে হয়ে থাকে বলে ধারণা করা হয়
অ্যাপের সাথে সংযুক্ত কোডের (চিহ্নিতকারী কোড) দ্বন্দ্বের করনে হয়ে থাকে বলে ধারণা করা হয়
***সমাধান – ১
*Go to Settings > Apps Settings (Application Manager) > Open “All” tab
*From “All” list > select Google Play Store > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Application Framework > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Account Manager > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Play services > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Downloads/Download Manager > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*Open Google Play and you will be asked to sign in.
*Sign in with your Gmail account and download your apps or games
*Go to Settings > Apps Settings (Application Manager) > Open “All” tab
*From “All” list > select Google Play Store > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Application Framework > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Account Manager > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Play services > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Downloads/Download Manager > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*Open Google Play and you will be asked to sign in.
*Sign in with your Gmail account and download your apps or games
***সমাধান – ২
যদি উপরের পদ্ধতিতে কাজ না করে তাহলে ডিভাইসের জি-মেইল অ্যাকাউন্টটি রিমুভ করতে হবে। আর এর জন্যে ডিভাইস ফ্যাক্টরি রিসেট দিতে হবে যদি না ডিভাইস রুটেড হয়। যদি রুটেড ডিভাইস হয়ে থাকে অ্যাকাউন্ট সেটিং থেকে জি-মেইল অ্যাকাউন্টটি ডিলিট করে
*Go to Settings > Apps Settings (Application Manager) > Open “All” tab
*From “All” list > select Google Play Store > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Application Framework > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Account Manager > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Play services > Force Stop > Clear Cache > Clear data
যদি উপরের পদ্ধতিতে কাজ না করে তাহলে ডিভাইসের জি-মেইল অ্যাকাউন্টটি রিমুভ করতে হবে। আর এর জন্যে ডিভাইস ফ্যাক্টরি রিসেট দিতে হবে যদি না ডিভাইস রুটেড হয়। যদি রুটেড ডিভাইস হয়ে থাকে অ্যাকাউন্ট সেটিং থেকে জি-মেইল অ্যাকাউন্টটি ডিলিট করে
*Go to Settings > Apps Settings (Application Manager) > Open “All” tab
*From “All” list > select Google Play Store > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Application Framework > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Account Manager > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*From “All” list > select Google Play services > Force Stop > Clear Cache > Clear data
*Add your Gmail accounts (Settings > Accounts > add account)
*Open and sign in Google Play and then start your download
"Unfortunately, the app has stopped"
***সমাধান – ১
নতুন আপডেট প্লে-স্টোরে এসে থাকলে ওটা ইন্সটল করে দেখেন সমাধান হয় কিনা
নতুন আপডেট প্লে-স্টোরে এসে থাকলে ওটা ইন্সটল করে দেখেন সমাধান হয় কিনা
***সমাধান – ২
আন-ইন্সটল করে আবার ইন্সটল করে দেখেন
আন-ইন্সটল করে আবার ইন্সটল করে দেখেন
***সমাধান – ৩
*Go to Manage apps > Select “All” tab > Select your app (or process) that has the error > Clear cache and data
অ্যাপ রান করে দেখুন
*Go to Manage apps > Select “All” tab > Select your app (or process) that has the error > Clear cache and data
অ্যাপ রান করে দেখুন
***সমাধান – ৪
যদি ডিভাইসে CWM বা অন্য কাস্টম রিকভারি থাকে তাহলে wipe cache and dalvik cache ক্লিয়ার করে আবার অ্যাপটি চালানোর চেষ্টা করুন।
যদি ডিভাইসে CWM বা অন্য কাস্টম রিকভারি থাকে তাহলে wipe cache and dalvik cache ক্লিয়ার করে আবার অ্যাপটি চালানোর চেষ্টা করুন।
"App couldn’t be downloaded due to an Error 504"
সাধারণত গেটওয়ে টাইম আউট বা ধীর গতির ইন্টারনেটের কারনে হয়ে থাকে
সাধারণত গেটওয়ে টাইম আউট বা ধীর গতির ইন্টারনেটের কারনে হয়ে থাকে
***সমাধান – ১
কিছু ক্ষেত্রে ডাটা কানেকশন বন্ধ করে পুনরায় চালু করলে ঠিক হয়ে যায়। আর সে জন্যে নিচের ধাপটি ফলো করতে পারেন
*Airplane mode ON and then OFF
অথবাকিছু ক্ষেত্রে ডাটা কানেকশন বন্ধ করে পুনরায় চালু করলে ঠিক হয়ে যায়। আর সে জন্যে নিচের ধাপটি ফলো করতে পারেন
*Airplane mode ON and then OFF
*Settings > Data Usage> turn OFF Mobile data and turn it back ON
***সমাধান – ২
*Go to Settings > Application Manager or Apps > Open “All” apps
*From the list of apps find Google Play store > Clear Data and Clear Cache
*From the list of apps find Google Service Framework > Clear Data and Clear Cache
*Now install or update app from Google Play Store
*Go to Settings > Application Manager or Apps > Open “All” apps
*From the list of apps find Google Play store > Clear Data and Clear Cache
*From the list of apps find Google Service Framework > Clear Data and Clear Cache
*Now install or update app from Google Play Store
***সমাধান – ৩
*Go to system settings > Accounts > Google > remove your Gmail account
*Now from settings > Apps > All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Now again go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
*Go to system settings > Accounts > Google > remove your Gmail account
*Now from settings > Apps > All > Force stop, Clear data and cache for Google Play Store, Google Service Framework and Download Manager
*Now again go to settings > Accounts > Google > Add your Gmail account
*Restart your android and then accept all the Google terms and setup Google settings
*Rerun Google Play Store and update or install your app.
"Package file is invalid error in Google Play"
***সমাধান – ১
*Go to apps > All > Select your app > Clear cache and data
*Run update again in Google Play
*Go to apps > All > Select your app > Clear cache and data
*Run update again in Google Play
***সমাধান – ২
*Install app through Google Play Store website
*Install app through Google Play Store website
***সমাধান – ৩
*Turn off Wi-Fi and install or update app in Google Play Store via 3G or 4G data connection of your Mobile
*Turn off Wi-Fi and install or update app in Google Play Store via 3G or 4G data connection of your Mobile
***সমাধান – ৪
*Go to apps > All > Google Play Store > Clear cache and data
*Go to apps > All > Google Service Framework > Clear cache and data
*Go to apps > All > Google Play Store > Clear cache and data
*Go to apps > All > Google Service Framework > Clear cache and data
যদি এখনো সমস্যার সমাধান না হয়ে থাকে তাহলে নিচের ধাপগুলি অনুসরণ করুন
*Go to Settings > Accounts > Google > Click on your Gmail account > Menu and Remove account
*Restart device and add your Google account back
*Go to Settings > Accounts > Google > Click on your Gmail account > Menu and Remove account
*Restart device and add your Google account back
***সমাধান – ৫
*Go to apps > All > Google Play Store > Clear cache and data
*Go to apps > All > Google Service Framework > Clear cache and data
*Now reboot into recovery and go to Advanced >Clear dalvik cache
*Reboot and try to install/update the app
*Go to apps > All > Google Play Store > Clear cache and data
*Go to apps > All > Google Service Framework > Clear cache and data
*Now reboot into recovery and go to Advanced >Clear dalvik cache
*Reboot and try to install/update the app
***ফ্যাক্টরি রিসেট দিয়ে বেশীরভাগ সমস্যার সমাধান হয় কিন্তু এর আগে ডাটার মূল্যায়ন করা উচিৎ!***
No comments